SVAR OM USA

Skriv som du sa gärna hur mycket ni lade ner, på flyg,boende, bensin, hyra av bil osv :) och även hur ni fick tag på allt som tex att hyra bil!
Vi var borta 46 dagar, 6,5 veckor. Siffrorna på flyg och boende osv är vad jag hade tänkt att det skulle bli innan vi åkte och jag tycker att det stämde ganska bra. Jag förde lite dagbok på vad vi köpte varje dag, även om jag var tvungen att chansa lite när man glömt. Såhär såg min budget ut:

FLYG: 12 500 kronor kostade det att flyga från Stockholm - New York - Miami - Los Angeles - New York - Stockholm. Sen betalade jag ca 1200 för att flyga till och från Stockholm.
'
BOENDE: 23 000 kronor hade jag räknat med att det skulle gå på boende. 500 spänn per natt per person. Vi fick bo några nätter gratis vilket vi sparade in någon tusenlapp.
'
MAT: 13 800 kronor totalt. Det är 300 kronor per dag för en person. Det kan bli tight beroende på hur fint man vill äta och vad dollar ligger på.
'
NÖJEN: 23 000 kronor. Alltså 500 kronor per dag. Vissa dagar gick det mycket och andra lite. Det jämnade ut sig rätt bra.
'
HYRBIL: 6050 kronor per person och vi var 4 st. Då hade vi hyrbil i lite mer än 4 veckor. Vi bokade hyrbilen i förväg här i Skellefteå på Ticket där vi även bokade flygresorna. Jag har hört att det är mycket dyrare att hyra på plats. Plus att det är skönt att komma direkt från flyget och veta vart man ska och hämta bilen.

vad var bäst/sämst?
Bäst trivdes jag i Los Angeles. Värmen liknar en svensk sommar, stränderna i Santa Monica är fantastiska, att hitta shopping är enkelt och människorna är vänliga. Alla ställen vi var på var dock bra. Men om jag ska välja en favorit så säger jag det.

Vad hade ni kunnat göra bättre?
Vi hade kunnat haft bättre framförhållning. Ibland missade vi saker på grund av att vi var för sent ute. Jag hade nog bokat broadway biljetter i förväg redan från Sverige, samma sak med showbiljetter för Las Vegas och så hade jag nog valt att kolla upp tidigare när vi var Las Vegas om att åka helikopter över grand canyon. Om vi hade vetat vilket datum vi skulle vara där så hade jag nog valt att boka det redan hemifrån också. Men jag ångrar ingenting. Vi missade någon enstaka grej, men vi gjorde annat roligt när vi missade det. Sen är det kul att ha något att se fram emot nästa gång man gör ett besök.

Vad var det bästa från varje stad?
Det händer mycket i New York, det är lätt att ta sig runt och det är härligt att kunna välja mellan shopping, musikaler, parker och uteliv. När vi var där var det lite för varmt för att kunna njuta av det fullt ut dock. Miami hann vi knappt se eftersom det regnade så mycket att vi åkte efter två dagar, men jag säger stranden. Det var nog varmt i vattnet för att en badkruka som jag skulle bada och kunna vara i vattnet i över en timme. Key West var charmigt. Där vi var fanns det gamla vackra hus och man fick en liten småstadskänsla fast än det inte var så litet, det fanns mycket att välja på att göra där. I Orlando var det riktigt varmt, nästan för varmt och där går det pengar vill jag lova. Men med det sagt så var det riktigt roligt, det finns så många olika parker att välja på, man behöver inte vara orolig att man inte ska ha något att göra. Favoriterna där var Universal Studios och Wet n Wild som var en vattenpark. Los Angeles gillade jag verkligen, det fanns underbara stränder, vädret var nära på perfekt, fullt av bra shopping och även dom har Universal Studios. Lake Tahoe är supervackert! I "stan" har alla husen samma stuk, lite som i åre.
Hur fixade ni boenden?
Vi fixade boendet i New York och Miami på resebyrån. Vi bokade boendet i San Diego via en hemsida som heter homeaway och resten bokade vi via expedia.com ibland samma dag som vi ville ha boende.

Hade ni såhär i efterhand skippat någon stad och farit någon annanstans ist?
Nix. Alla ställen var fantastiska på sitt egna sätt. Vi blandade mellan att åka till storstäder och småstäder hela tiden vilket var skönt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0