SMOOTHIE

I november efter att vi varit i Stockholm bestämde sig jag och Alexander för att försöka äta lite nyttigare. Jag åt godis eller kakor varje dag och maten var oftast onyttig. Till maten drack jag nästan alltid coca cola eftersom jag tycker att det passar till nästan allt, haha.  Jag äter fortfarande godis men mycket mer sällan och i mycket mindre mänger. Vi försöker göra bättre mat på vardagarna och läsken har vi dragit ner på super mycket också. Självklart blir det en pizza eller pommes då och då. Men jag är nöjd med våra nerskärningar. Eftersom att jag är så dålig på att träna så är det lättare att styra kosten. 
 
Nu försöker jag att dricka en smoothie varje dag. I den har jag blåbär, mango, björnbär, hallon, jordgubbar och ekologisk bladspenat. För att göra den lite matigare så häller jag i lite fiberhavregryn i det också som jag mosar med stavmixern. Eftersom att jag är vegetarian så brukar jag knäcka ett ägg i det (kravägg från frigående höns, viktigt;) ) för att få i mig protein. Jag ställer bären i kylen över natten så att dom har tinat till dagen efter så att det är lätt att mixa. Brukar även hälla ner lite mjölk för att göra den lösare och lättare att dricka. Gott och nyttigt!

Kommentarer
Postat av: Mor

Bra att ni har börjat ett nytt och nyttigare liv. Ta gärna mer av bladspenaten. Hade ingen aning om att du kläckte ägg som hönorna :-)

Svar: Haha, det ska stå knäcka ett ägg. Jag ändrar det nu:)
Julia Boman

2013-02-14 @ 13:17:15
Postat av: Jenny

Spenat är giftigt om man inte värmer upp det före. Står över hela internet och är forskat om det. det innehåller ett gift.
Och vaddå att man måste äta ägg som vegetarian för att få i sig protein, då är du inte särskilt påläst. Hur tror du veganer får i sig protein då? Folk som du som tror att typ kött och ägg är de enda proteinkällorna är ju ett skämt!

2013-02-14 @ 14:28:51
Postat av: Lina Bäckman

Julia. inspirerande! blev hur sugen som helst på smoothie!

2013-02-15 @ 09:18:11
Postat av: Anonym

Hur är det att leva som vegetarian?:) vad äter du för maträtter och varför valde du att bli vegetarian ? Nyfiken :)!

Svar: Hej! Jag gillar det:) Dom flesta maträtterna går det att hitta ett vegetariskt alternativ till. Man kan göra något som smakar som köttfärssås av linser eller quorn om man vill ha det till tacos eller pasta, man kan göra potatis och ha quorn till det istället för en köttbit eller kycklingbit, det finns vegetariska hamburgare och så vidare, listan kan göras lång. Jag har dock varit dålig på att använda mig av quorn tyvärr, vanliga rätter jag äter är rotsaker i ugn, olika pastarätter eller risrätter, potatissallad, pannkaka, tacos, wok, pizza, gröt och så vidare. Jag gör vanliga maträtter fast jag utelämnar köttet/fisken/kycklingen. Jag är en djurvän och jag skulle aldrig kunna döda ett djur själv så därför kände jag att det var lite dubbelmoral av mig att äta kött. Sedan är det bra för miljön att äta vegetariskt. Det finns många anledningar till varför jag valt det vegetariska alternativet:)
Julia Boman

2013-02-23 @ 22:06:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0