HEMAVAN

FJÄLLEN BABY! Vi fick låna Melker och Denise stora bil som rymmer 7 personer, så att vi alla skulle rymmas i samma bil. Vi satte Soffan längst bak med all packning. Vi tänkte att hon är en liten tjej som inte behöver så mycket plats. Vad vi inte hade tänkt på var att vid varje vänstersväng fick hon kämpa för sitt liv för att inte få all packning över sig. Men det gick bra. Vi lyssnade på musik och sommarprat och hipps vipps så var vi i Hemavan. Vi firade detta med att stanna och äta pizza på Nannas kök & bar. Vi tjejer firade lite extra med ett glas bubbel. Vi njöt av att kunna sitta ute i solen och försökte ignorera myggen som kom för att festäta på oss. 
 
När vi väl kom fram till stugan blev vi alla väldigt positivt överraskade! Limpan hade bokat en stuga som vi inte kunde se några bilder på, relativt billig dessutom. Så våra förväntningar var inte så höga. Men när vi kom in så visade det sig vara en jättemysig stuga med öppen spis, stort vardagsrum och hyfsat kök. Vi fick klunsa om det bästa sovrummet och Mattias och Emma vann. Jag och Alexander sov i varsin dubbelsäng på nedervåningen. Vi kunde dock nästan inte sova en blund då vårt rum var fullt av myggor. Jag kunde inte hålla mig för skratt då Alexander mitt i natten försökte följa efter varje mygga med sin lampa på telefonen. Efter en tung natt var det dags för vår första riktiga tur. Dagen innan hade vi varit ut och utforskat området och gått en liten sväng. Jag och Alle vände lite tidigare och gjorde världens tabbe då vi blev lite ivirga på att komma hem och kunde se stugan från kullen vi stod på. Vi tänkte att vi tar en genväg genom buskarna, som för övrigt sträckte sig upp till bröstet på oss. Jag har aldrig varit så rädd för ormar eller andra oväntade djur som jag var då. När vi gått halvvägs ropade Alle "vi vänder, vi går tillbaka!"
 
Fin tanke, men jag tror aldrig att vi hade tagit oss upp för kullen vi kom från. Haha. Så vi fick plöja oss igenom. Dagen efter gick vi en ganska brant tur upp till en topp där vi stannade och gjorde mat. Galet vackert! Alle fick användning för sin uppblåsbara madrass eller vad jag nu ska kalla det för. En grej han hade fått på en resa i Kroatien, som han tyckte skulle passa i fjällen. Han såg ut att må riktigt bra på den saken. 
 
Dagen därpå valde vi en annan typ av tur. Den var längre men inte lika brant. Jag älskade våra pauser då vi stannade och fikade/åt. Första gången var vid en stor bäck(?) Vi satt och minglade, åt naturgodis och njöt av det fantastiska vädret vi INTE hade väntat oss. Andra pausen var mitt i ingenstans där vi hittade ett gäng plankor som vi satte oss på och åt potatissalladen vi hade förberett dagen innan. Vi trodde att vi hade tappat bort Paul där ett tag innan maten, men till slut kom han tillbaka efter att han börjat tänka på björnar och blivit rädd. Tredje och sista pausen var i en stuga som vi gick till som sålde läsk och godis och en sängplats om man behövde en god natts sömn. Där minglade vi ett tag innan vi vände om tillbaka. På kvällen gjorde vi tacos och slog på en film och bara hängde i soffan. Lite möra och mycket myggbitna. 
 
Dagen därpå var det dags att bege sig hemåt. Vi alla hjälptes åt med att städa stugan, sedan packade vi ihop våra grejer och lämnade nyckeln till stugan. Vi stannade och åt skrov i Hemavan innan vår roadtrip mot Skellefteå började. Alexander hade fått problem med nacken under natten så jag fick ta över och köra efter typ halva vägen. Vi fick vid två eller tre tillfällen se renar. En gång på mycket nära håll då dom valt att ta över hela vägen. Men till slut så tog vi oss hem. Hemavanresan får av mig 5/5 fjälltoppar i betyg! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0